Vi blev Godkända!

 Var på intagningsprov för den nya agilitykursen i lördags. Överlag var Gibson helt hypad, ny plats, nya hundar och massa korv. Det resulterade i en väldigt ofokuserad hund men skam den som ger sig. Tur att det var en övning som Eike drillat oss i från valpandet. Gibson visste precis vad som skulle göras även om han inte gjorde sig till överhuvudtaget. Inkallningen sen..inte för att skryta men vår inkallning var snyggare än den som denomstrationshunden gjorde... och vi var sist, så vi fick avslutat heöla provet med en riktig snygging som satt slickad mot min vänsterben efter en rask galopp när jag lite snällt sa "kom".


 

Idag var det då dags att starta kursen. Jag hade tidigare försökt ta reda på om det var så att man kunde hoppa över steg 1 och gå rakt på steg2 eftersom Gibson redan har "bekantat" sig med de olika hinderna. Men det går bara en steg 1 kurs i höst så det fanns inga alternativ.

Dagens träning gick ut på att träna hopp och tunnel.. eller rättare sagt hinderstöd och tunnel.
Gibson som är van att hoppa flera i rad tycktre att det var väldigt tråkigt när vi skulle börja från noll och kalla in hunden så att han sprang mellan hinderstöden. JAg förstår att detta är absolut viktigt för en nybörjarhund men för Gibson var detta inget annat är pisstråkigt. Han höll på att skälla och studsa och hålla på hela tiden. Och jag förstår honom, han har redan bestämt sig för hur han ska göra på hoppet och vet precis så han fullständigt idiotförklarar mig när jag sätter honom framför det tomma hindret och beordnar "hopp". Jag ser hur han tänker "men matte..det finns ju liksom inget att hoppa över, ser du inte det eller??". När vi gick till tunneln så fick han ju ändå visa att han klarade att springa igenom den och fick lite fart.

 Såhär ska det ju vara!


Fick pratat med våra tränare och det var skönt att höra att dem absolut skulle tänka på att "höja ribban" i allt när Gibson ska träna och att han med  ska få lite utmaningar!

Så nu ska vi träna lite extra i veckan på starter och framåtskick, så får vi se vart det bär hän på söndag igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0